3 råd til at vælge den bedste billige tekstforfatter

Der findes mange billige tekstforfattere derude. Men før du vælger din skribent, skal du gøre dig det klart, hvad du forventer at få for dine penge. Tekstforfatter er nemlig ikke nogen beskyttet titel, og der er temmelig stor forskel på den kvalitet, du får – selv hvis priserne er nogenlunde ens.

Hvilken baggrund har skribenten?

Flere og flere bureauer og tekstudbydere lover, at deres skribenter har en videregående uddannelse. Det er der en grund til. Alle med en computer kan slå en digital bod op, hvorfra de sælger tekster. Men det betyder ikke, at de kan skrive.

Hvis en skribent skal have et godt greb om sproget, må han eller hun nødvendigvis have beskæftiget sig med det. Helst på et højere niveau. Det er gennem læsning, skrivning og formidling, at sproget modnes hos os. Derfor bør det få dine jingle bells til at ringe klokkeklart, hvis en billig tekstforfatter ikke har nogen uddannelse i bagagen.

Kan skribenten derimod skrive journalist, cand.it, cand.comm. eller cand.mag. på visitkortet, kan du sænke skuldrene. Men kun en smule.

Hvordan skriver tekstforfatteren?

Du får ikke meget for en 25-øre. Hos mig kan du få et halvt ord – og måske bindestregen, hvis du spørger pænt. Men prisen i sig selv siger ikke noget om tekstforfatterens kommunikative evner.

Den eneste måde, hvorpå du kan aflure skribentens niveau af sproglig begavelse, er ved at studere hans eller hendes egen tekst. Det kan du gøre på den blog, den passionerede  tekstforfatter helt sikkert har på sin webside. Kan du lide stilen? Er der sammenhæng og en god struktur? Er sproget varieret i en sådan grad, at du bliver fanget af teksten? Du kan hurtigt fornemme, om du har at gøre med en plattenslager, eller om skribenten bag teksten kan sit håndværk.

Ved tekstforfatteren noget om SEO?

Det er ikke skribents primære opgave at vide en hel masse om HTML, loadtid, redirects, SSL-certificering og andre halv- eller heltekniske SEO-forhold. Men da teksten har en stor rolle at spille for dit samlede SEO-arbejde, bør tekstforfatteren kende til den ramme, han eller hun skriver teksten ind i.

SEO-tekstforfatning går ikke ud på at fylde tekster med keywords. Det går heller ikke ud på at fylde sider op med tekst blot for ordenes skyld. Den slags ballontekster med varm luft er der ingen, der gider læse.

Moderne SEO-tekstforfatning går ud på at bruge ordene på den rigtige måde, på de rigtige steder og i  det rigtige selskab. Skribenten må forstå at skrive tekster i et naturligt sprog, der engagerer læseren. Uden sådan et engagement fra læserens side har teksten ikke nogen særlig værdi. Præcis derfor skal der være noget indhold bag ordene.

Egentlig er alle webtekster SEO-tekster i en eller anden grad. Men især landingssider har til formål at lyse op i søgeresultaterne, så tag et kig på tekstforfatterens egne landingssider. Ligger de godt i Google? Og er det interessant at læse dem?

Hvis svaret er tommel op, har du (måske) fundet den bedste billige tekstforfatter til din opgave.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *