7 myter om SEO, du ikke skal tro på

SEO er lidt af en videnskab. Nogle vil mene, at den hører til pseudo-genren, men alligevel.

SEO er en disciplin ud over det sædvanlige, og der er mange dygtige mennesker i branchen. Og mange penge, ikke mindst. Desværre er der også mange myter om SEO. De mange myter skyldes i høj grad, at SEO har en blakket fortid.

SEO var engang en snusket og snavset ågerkarl med dårlig ånde. De tekster, der flød fra hans hænder, fik en masse opmærksomhed og indbragte store summer penge. Men det skete på bekostning af stakkels internetgængeres værdifulde tid. Derfor bragte SEOs øverste chef, Google, sagerne i orden. SEO fik en makeover, og i dag er han disciplineret, hensynsfuld og på en god dag direkte charmerende. Det er dog ikke alle myterne, der har fået den samme makeover, og mange af dem nægter at dø.

#1: SEO-tekster handler om keywords

Ja, SEO-tekster handler også om keywords. Men i langt højere grad handler SEO-tekster i dag om intentionen bag søgeordene. Din tekst skal indeholde det, brugeren leder efter, frem for de ord du selv foretrækker at bruge om dit produkt.

Hvis Google mener, at din tekst indeholder svar på brugerens spørgsmål, viser Google din tekst i søgeresultaterne – også selvom din tekst ikke indeholder helt det samme ord eller den ordkombination, som brugeren skrev ind i søgefeltet. Omvendt gælder det også, at du kan optimere bagdelen ud af bukserne i forhold til et bestemt keyword uden at opnå nogen særlig god placering. Nok har dit keyword en hel masse at gøre med dit produkt, men brugerne leder efter noget andet, når de skriver netop dét ord.

#2: SEO-tekster er kun for Googles skyld

Nej. Slet ikke. Robottekster virkede dengang. De virker ikke mere. Du skal skrive hver eneste af dine tekster til mennesker og ikke til algoritmer. Jo højere kvaliteten på teksten er (for mennesker), jo højere værdi tilskriver algoritmen din tekst.

Det skyldes, at Google ønsker at give sine brugere det bedste, og der er ikke noget brugervenligt over robottekster.

#3: Du skal skrive én SEO-tekst for hvert keyword

Nej, ikke nødvendigvis. Du skal skrive én tekst, der indeholder alle de ord, der dækker brugerens intention. Det vil sige, at alle de ord, som har intentionen tilfælles, kan du putte i samme tekst. Det giver dig mulighed for at skrive mere varierede tekster med større værdi for læseren.

Hvis du er i tvivl om, hvilken intention der ligger bag et bestemt ord, så prøv at slå det op i Google. Hvis resultaterne for to beslægtede ord minder om hinanden og indeholder nogenlunde den samme type sider (fx informative sider eller webshops), så er intentionen bag dem også den samme. Hvis resultaterne er forskellige – én type resultat for det ene ord, og en anden for det andet ord – så er intentionen forskellig, og du skal skrive to forskellige tekster.

#4: Effektive SEO-tekster har en høj søgeordstæthed

Det her er måske den mest sejlivede SEO-myte nogensinde. Den burde være stendød, men den er endnu ikke trådt i graven. Søgeordstætheden er ikke det, der afgør, om din SEO-tekst virker eller ej.

Faktisk kan en høj søgeordstæthed have den modsatte effekt, og Google gemmer den blandt de sørgelige resultater på side 17.

#5: En SEO-tekst behøver bare at være 300 ord

Det er heller ikke tilfældet. Tankegangen stammer fra en tid, hvor keyword-stuffing (se #4) var way to go. Hiv en lille tekst ud af ærmet, hvori søgeordet fremgår i hver linje, og du er kørende. Kørende lige ud i rabatten!

Din førsteprioritet bør være at behandle dit emne i dybden med en personlig stemme og vinkel. Alle statistikker peger på, at lange, velskrevne tekster rangerer bedre end korte tekster. Det er Googles kvalitetsbevidsthed, der spiller ind igen. Når du skriver længere artikler, bruger du automatisk dine keywords flere gange og på flere forskellige måder. Når kvaliteten kommer først, følger dine keywords med helt af sig selv.

#6: Alle kan skrive SEO-tekster

Ja og nej. Mest nej.

Naturligvis kan alle mennesker skrive en tekst på x antal ord og samtidig sørge for, at teksten indeholder nogle særligt udvalgte ord. Men kan alle skrive en levende tekst? En tekst med god struktur? En tekst, der tager læseren i hånden og fører hende helt hen til slutningen? Nej. Hvordan ved jeg det? Erfaring.

Hvis du ikke formår at servere en tekst, der kan fastholde og underholde, bør den ikke forlade køkkenet.

#7: SEO-tekster er ikke nødvendige, når bare jeg får nok links

Sludder. Bah humbug. Nonsens.

Links har en kolossal indflydelse på din præstation i Google. Men dine links kan ikke noget alene. Hvis du bombarderer din webside med links uden samtidig at udbygge indholdssiden, binder du knuden i din egen løkke. Links er det samme som anbefalinger af din webside. Og hvem skulle give dig stakkevis af varme anbefalinger, hvis du ikke tilbyder noget værdifuldt indhold til dine besøgende? Var der nogen, der sagde spam? Jeg synes, jeg kan høre en pingvin et sted derude …

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *