Det betyder Google E.A.T for din webside

Google E.A.T. har ikke noget særligt at gøre med frokostordninger og lune madpakker. E.A.T. er et sæt nye retningslinjer for, hvor høj Google vurderer din websides overordnede troværdighed til at være.

E.A.T. står for:

  • Expertise
  • Authority
  • Trustworthyness.

Og hvad har så lige billig tekstforfatning at gøre med SEO og Google E.A.T.? En hel del.

For alle tre punkter på listen har i højere eller mindre grad at gøre med din websides tekstindhold.

Ekspertise

Uanset hvilket budskab du vil ud med, må du være topprofessionel i din formidling. Det er dig, der er eksperten, men hvis du ikke fremstår som én i dine webtekster, hvem skulle så vide det?

Vær tålmodig, før du trykker ‘udgiv’. Tænk over, hvordan teksten ser ud. Kunne den blive bedre?

Find de dygtigste og mest vidende folk til at stå for oplægget til hvert emne i din content marketing strategi. Og hvis hverken de eller du rigtig kan få livet frem i øjnene på teksten, må du finde en skribent. Sæt én på lønningslisten, eller vælg en freelancer.

Ligesom dine eksperter er dygtige og erfarne mennesker, må din tekstforfatter også have et højt niveau af faglighed og skriveteknik. Præsenter skribenten for dine eller dine medarbejderes oplæg, og bed hende om at omforme dem til blændende stykker content marketing.

Det betaler sig at lyde som den ekspert, du er.

Autoritet

Når du leder efter viden på Google, vælger du at rette dig efter den side, du vurderer til at være den mest troværdige. Jeg behøver ikke engang at spørge dig, for jeg ved, at jeg har ret. Det er sådan, langt de fleste af os agerer på nettet.

Det er en slags moderne overlevelsesinstinkt, som vi benytter os af i den virtuelle verden af endeløse websider.

Der findes nogle bestemte områder, hvor høj faglighed og ekspertise er særlig vigtige.

Du ville eksempelvis ikke handle på et lægefagligt råd fra hvem som helst. Og du vil gerne have, at vedkommende, som skal rådgive dig om lån, pension, investeringer og livsforsikring ved, hvad han snakker om.

Hvorfor?

Fordi forkerte råd om dit helbred eller din økonomi kan have store konsekvenser for dig.

Sørg derfor for at angive, hvilken erfaring og uddannelsesmæssig baggrund der gør afsenderen (dig eller andre) til en ekspert på området. Især hvis du skriver om de emner, vi lige har talt om.

Troværdighed

Hvorfor har du en webside? Er det, fordi du har et altoverskyggende mål om at tjene nemme penge?

Ja, det duer jo ikke.

I hvert fald ikke, hvis du skal være en troværdig afsender af dit tekstindhold.

Troværdighed er at servicere dine brugere

Troværdighed handler om at vise, at du ønsker at være der for dine kunder, når de har brug for hjælp, men ikke nødvendigvis dit produkt. Det kan du vise ved at gøre dig umage med dit tekstindhold. Din content marketing skal tilpasses din målgruppes efterspørgsel efter den viden, du kan give dem.

Du bør være forsigtig med at lade tilfældige forbipasserende skrive artikler på din webside. Det såkaldte brugergenererede indhold har sjældent din målgruppes interesser for øje. Her er der snarere tale om linkjagt, og lader du jægerne få succes uden at stille krav til de tekstuelle leverancer, reducerer du din webside til en indholdsfarm. Ikke godt for din troværdighedsscore!

Teknikken skal også være i orden

Du kan også udstråle troværdighed ved at foretage de rigtige tekniske valg for din webside. Eksempelvis bør du have et SSL-certifikat, så du udståler sikkerhed for dem, der besøger dig.

Certifikatet koster penge, men du får guldet igen som troværdighedspoint fra Google og fra kunderne.

God arbejdslyst med Google E.A.T.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *