Breaking news om SEO-tekster: Intention er det nye sort

Keywords er stadig vigtige i SEO-tekster, men Google har lagt strategien om.

Voldsomt meget om.

Først må vi aflive myten om, at antallet af bestemte keywords i din tekst er udslagsgivende for din placering i SERP.

Keyword. Stuffing. Virker. Ikke.

Hvad er det så, der virker i dag?

Keywords og intention

Det virker at vide, hvad Google-brugerne vil med deres søgning. Hvis du ved, hvad deres endelig mål med søgningen er, skal du skrive din SEO-tekst efter det. For det er noget, Google kan lide.

Google er gået fra at returnere exact-match-resultater og til at vise de resultater, der bedst imødekommer din intention.

Kan Google altid vide, hvor du gerne vil ende henne? Nej, men søgemaskinen bearbejder milliarder af søgninger hver eneste dag, og sådan får man hurtigt gjort sig bekendt med sit publikums ønsker. Det hedder erfaring, og du kan snylte på den lige så tosset, du vil.

Er det ikke herligt?

Uanset hvad du tilbyder på din onlineplatform, er det guld være at ramme brugerens behov. Hvis du optimerer til et bestemt keyword med den hensigt at sælge mig dit produkt, kommer det bare ikke til at ske, hvis jeg leder efter information. Det er også ærgerligt ‘blot’ at tilbyde inspirerende og informativ læsning til et købeklart publikum.

Sådan bliver du klogere på intention

Ovenfor lovede jeg dig, at du kan blot kan bruge Google til at målrette dine SEO-tekster og landingssider.

Det passer, og du kan gøre det kvit og frit.

Du kan tænke på intention som tre forskellige retninger, kategorier eller grupper af brugere:

  • De folk, der søger information om noget (viden, sammenligninger, gratis tjenester etc.).
  • De folk, der er parat til at købe noget og allerede sidder med kreditkortet i hånden.
  • De folk, der er på vej videre til et bestemt sted eller en specifik webside, og som søger navigation.

Hvordan kan du vide, hvilken gruppe af brugere du skal rette din SEO-tekst imod? Eller rettere – hvordan kan du vide, hvad målet er med en bestemt søgning?

Du spørger Google.

Skriv de ord eller ordkombinationer ned, som du gerne vil findes på. Prøv dem så efter i Googles søgefelt, én efter én.

Du kan nemlig se på resultaterne, hvad Google vurderer intentionen til at være. Hvis resultaterne på din søgning er informationssider og blogsites, får du nok ikke held med at sælge noget. Til denne type søgninger bør du i stedet skrive en e-bog eller en gode content marketing artikler. Hvis resultaterne derimod er en lang række webshops (dine konkurrenter?), er intentionen bag søgningen at købe noget. Derfor vil en landingsside for et bestemt produkt være på sin plads.

Det er ikke billigt at ramme forkert

Engang var der noget, der hed Google AdWords. Det er der ikke længere. I dag hedder det Google Ads, men navneforandringen har ikke skadet Google-annoncernes popularitet.

Annoncer på en populær platform er ikke gratis, og virksomheder bruger mange hundredtusinder af kroner på annoncer i Google. Derfor er det særlig vigtigt, at du rammer rigtigt med dine keywords i betalte annoncer.

Et godt eksempel er den amerikanske virksomhed, som sælger professionel oversættelse til andre virksomheder. Denne virksomhed satser mange penge på ordet ‘translate’, fordi marketingafdelingen føler, at netop dét ord ord ligger ligefor.

Men valget af keyword var ikke baseret på data. Og det var det forkerte keyword.

Hvis du slår ‘translate’ op i Google, hvad finder du så?

Jep. Google Translate og et hav af andre gratis oversættelsestjenester.

Dejligt for os, der godt kan lide gratis ting. Men skidt for virksomheden, som prøver at sælge sine ydelser.

For der var absolut ingen konvertering på ordet ‘translate’.

Med tiden valgte virksomheden i stedet at gå med ‘business translation’, og så kom der penge i kassen. B2B-kommunikationen viste sig meget mere effektiv med denne ordkombination, da intentionen bag ‘business translation’ er at finde skrappe, professionelle oversættere. Bum.

Sund fornuft, ganske gratis

Du kommer langt med opslag i Google. Og når du tænker over det, er det så ikke mest fornuftigt at starte lige der, hvor dine keywords skal performe?

Og når nu annoncer og opmærksomhed er så pokkers dyre, er det jo rart med et tip, der på én gang er virksomme og ganske gratis!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *